Klasse 4: *eR

Verber af klasse 4 og 5 tilhører det samme grundlæggende skema som verber af klasse 1–3, der har *e i infinitiv/præsens, a i præteritum singularis og nultrin i både dualis/pluralis præteritum og præteritums participium.

Men verber af klasse 4 og 5 er svære at danne nultrin til, idet de kun udlyder på én konsonant. I klasse 4 er det en sonorant, i klasse 5 er det en obstruent. For at løse problemet med uudtalelige nultrinsformer har dualis og pluralis præteritum fået en ny form med langt /ē/ <e> i roden. Her i 4. klasse er den udlydende sonorant blevet vokaliseret i præteritums participium: numans < gm. *nm̥-anas, baurans > gm. *br̥-ana-s.

Baggrund for langtrinsperfektum: langvokalen ē er opstået lydret i nogle rødder. Samme resultat ses rundt omkring i andre sprog, uden at de to fænomener går tilbage til grundsproget:

  • Got. et 3sg.præt.; etun 3pl.præt. < *h₁e-h₁d-
  • Lat. sīdō, pf. sēdī , ved. 3pl.pf. sedur < *se-sd-
  • Lat. edō, pf. ēdī < *hed- and *he-hd-
Kl. 4BetydningInfinitiv3sg. præt. 3pl.prætPræt. ptc.
4a‘to take’nimannamnēmunnumans
4b (e→aí; u→aú)‘to bear’baíranbarbērunbaúrans

Eksempler

4a

  • nimantage’ < *nem-
  • qiman ‘komme’ < *gʷem-; jf. ved. jagā́ma ‘er kommet/gået’
  • stilanstjæle’ < *stel-
  • ga-timan ‘passe, sømme sig’ < *demh₂
  • brikan ‘to break’ (Streitberg og Schuhmann regner dette verbum til klasse 4. Det burde vel være klasse 5?) < *bʰreg/g̑ʰ, jf. mir. ro-bebraig ‘pruttede’

4b (e→aí; u→aú)

  • baíranbære’ < *bʰer-
  • ga-taíran ‘rive itu’ *der-, jf. vd. dadā́ra ‘er død’

Uregelmæssigt verbum

  • trudan – traþ – trēdun – trudans ‘træde’ (med –d > -þ)

Videre til klasse 5 →