I denne klasser finder vi verber afledt af rødder, der
- ikke har *e-trin i deres infinitiv/præsensstamme og derfor ikke bøjes efter klasse 1–5
- heller ikke passer ind i 6. præsensklasse, som kun rummer rødder med a-vokal og én konsonant i udlyd
Sådanne verbalrødder danner præteritum med reduplikation – et levn fra det indoeuropæiske perfektum.
Reduplikationsstavelsen består af verbets første konsonant og vokalen /ɛ/ <aí> (inf. háitan – præt. haíháit), der altså her er et selvstændigt fonem og ikke, som ellers, et resultat af brydning.
Der er kun én type verber, der har aflyd i reduplicerende præteritum; se skemaet længere nede. Alle andre har den samme aflyd i alle former.
Der er uenighed om, hvordan man skal klassificere disse verber:
- Lambdin 2006 regner alle verber med reduplicerende præterium til klasse 7.
- Bjarne Simmelkjær Sandgaar Hansen følger en skole, hvor de reduplicerede verber indordnes under de ikke-reduplicerede, alt efter deres fonologiske struktur. Kun dem med e/o-aflyd regnes for klasse 7.
- Streitberg, som Projekt Wufila henviser til, nummerer dem fortløbende, i samme rækkefølge som de ikke-reduplicerende. Da der ikke er nogen reduplicerede verber efter klasse 4, går der kuk i nummereringen – det forstår man bedst, når man ser eksemplerne.
I nedenstående skema er alle typer reduplicerede verber klassificeret som tilhørende klasse 7 – men de har så fået numre efter, hvilken klasse feks. Bjarne ville inddele dem i.
Kl. 7 | |||||
1. *ai̯ | ‘to call’ | háitan | haíháit | haíháitun | háitans |
2. *au̯ | ‘to add’ | áukan | aíáuk | aíáukun | áukans |
3.*aRC | ‘to fold’ | falþan | faífalþ | faífalþun | falþans |
5. *ēC | ‘to sleep’ | slēpan | saíslēp saízlēp | saíslēpun saízlēpun | slēpans |
6. ōC | ‘to boast’ | ƕōpan | ƕaíƕōp | ƕaíƕōpun | ƕōpans |
7. ēC | ‘to weep’ | grētan | gaígrōt | gaígrōtun | grētans |
Eksempler
Klasse 7, hhv. 1:
- haítan – haíháit – haíháitun – háitans ‘at hedde’ < *k̑ei̯d-
- skáidan ‘skille’ (skaískáiþ; d > þ) < *sk̑ʰei̯d-
- máitan ‘skære’
- af-áikan ‘nægte’
- fráisan ‘friste’
- láikan ‘springe’ < *leig/g̑-
- ga-þláihan ‘trøste’
Klasse 7, hhv. 2
- áukan – aíáuk – aíáukun – áukans ‘at øge’ < *h₂eu̯g-
- hláupan ‘springe’ < *kleu̯b-
- stáutan ‘slå’ < *steu̯d-, jf. ved. tutóda, lat. tududī, begge perfekta, som LIV mener er nydannelser.
Klasse 7, hhv. 3
- falþan – faífalþ – faífalþun – falþans ‘at folde’
- us-alþan ‘at ældes’
- waldan ‘at herske, valte’
- blandan ‘at blande’
- gaggan ‘at gå’ (iddja, gaggans)
- haldan ‘at holde’
- ana-praggan ‘at holde nede’
- saltan ‘at salte’
- ga-staldan ‘at eje’
- fāhan ‘at tage, få’ < *fanhan (V̆Nh > V̄h)
- hāhan ‘at hænge’ < hanghan (V̆Nh > V̄h)
Klasse 7, hhv. 5 – men “4. reduplicerende” hos Streitberg
- slēpan – saíslēp – saízlēp – saíslēpun – slēpans ‘at sove’
- uf-blēsan ‘at blæse op, hæve’
Klasse 7, hhv. 6 – men “5. reduplicerende” hos Streitberg
- ƕōpan – ƕaíƕōp – ƕaíƕōpun – ƕōpans ‘prale’
- blōtan ‘tilbede’
- *flōkan ‘sørge over’
- *lauan ‘smæde’ (*laílō)
Klasse 7 – men blot “reduplicerende verbum med aflyd” hos Streitberg
- grētan – gaígrōt – gaígrōtun – grētans ‘at græde’
- ga-rēdan ‘reflektere over’ (ga-raírōþ; d > þ)
- saian ‘så’
- *waian ‘blæse’
- lētan ‘lade’
- tēkan ‘røre’