Substantiver

Navneord (substantiver) i germansk har arvet en del morfologisk kompleksitet fra ursproget. Det drejer sig om:

• Tal – ental (singularis) og flertal (pluralis). Nogle mener, der også er spor af total (dualis).
  • Køn – maskulinum, femininum og neutrum.
  • Kasus – nominativ, akkusativ, dativ, genitiv. Af og til finder man også spor af andre kasus, især instrumentalis og vokativ.
  • Fleksionsklasser (baseret på (derivations)stammer)

Brug af kasus

Gotisk har fire kasus der i store træk anvedes til at markere subjekt, objekt, indirekte objekt og ejefald.

KasusBrugEksempel
NominativsubjektHunden (N) bider manden
AkkusativobjektHunden bider manden (A)
Dativindirekte objektJeg gav min gode ven (D) en bog
Genitivsammenknytning, ejerskabHundens tænder er skarpe

De vigtigste fleksionsklasser

Hvert substantiv tilhører en fleksionsklasse, også kaldet en stammeklasse, der bestemmer, hvordan substantivet bøjes i de forskellige kasus. Substantiver der tilhører a-stammerne har feks. suffikset -a- og bøjes ens.

En stamme er den grundliggende form et ord har, når man fratrækker kasusendelserne.

Ordet *daga- ‘dag’ er således en a-stamme, da den sidste lyd i stammen, i hvert fald i det urgermanske grundsprog, var *a. På grund af svind af svagtryksvokaler i germansk kan vi dog ofte ikke se stammvokalen længere i de germanske enkeltsprog.

De forskellige fleksionsklasser er nedarvet fra urindoeuropæisk, men har undergået forskellige lydlige udviklinger, så de fremtræder forskelligt i de forskellige indoeuropæiske enkeltsprog. For eksempel kommer de germanske a-stammer af indoeuropæiske o-stammer, da ubetonet *o blev *a i urgermansk.

Daga- katagoriseres ikek blot osm s-stamme, men også som vokalstamme, sideordnet med o-stammer, i-stammer og u-stammer. På samme måde er en stamme som fadar m. ‘far’ både en r-stamme og en konsonantstamme

Læs mere om vokalstammerne og konsonantstammerne.